Din păcate, există destui delegaţi, chiar şi la Liga a 4-a, care pur şi simplu nu ştiu când se formulează o contestaţie, ca să nu mai vorbim despre modul întocmirii!
Vom încerca, pe scurt, să punctăm câteva dintre condiţiile esenţiale în formularea contestaţiilor şi a procedurii de soluţionare a acestora * Cu siguranţă că mulţi vor „contesta” până şi condiţiile regulamentare” Dar despre acest lucru, cu altă ocazie...
Articolul 25.3 din ROAF prevede clar - echipele au dreptul de a introduce contestaţii astfel:
a)înainte de începerea jocului - dacă se constată dreptul de joc al unuia sau mai multor jucători din echipa adversă, arătând motivele în mod clar; valabilitatea programării meciului pe terenul respectiv; calificarea cadrului medical delegat sau lipsa autosanitarei; neregularitatea terenului de joc
b)în pauza sau după terminarea jocului, dar înainte de restituirea carnetelor de către arbitru - dreptul de joc al jucătorilor de rezervă intraţi ulterior în joc, identitatea unuia sau mai multor jucători înscrişi în raportul de joc
Jucătorii contestaţi pot fi înlocuiţi numai înainte de începerea jocului. În acest caz contestaţia rămâne fără obiect. Arbitrul va consemna acest lucru în raportul de arbitraj. În asemenea situaţii, numărul de jucători de rezervă se reduce în mod corespunzător.
Contestaţiile referitoare la identitatea jucătorilor şi la dreptul de joc se fac nominal. În ceea ce priveşte contestaţiile referitoare la dreptul de joc, delegaţii echipelor au obligaţia de a înscrie în raportul de arbitraj în mod explicit motivul pentru care este contestat jucătorul (transfer sau legitimare neregulamentară, lipsa vizei anuale, lipsa vizei medicale, substituire etc.), în caz contrar urmând a fi respinse ca neregulamentare.
Articolul 26
Contestaţiile soluţionate de comisiile competente ale FRF/LPF/AJF şi dovedite neîntemeiate, se resping ca nefondate, iar cele făcute contrar prevederilor acestui regulament (tardive, netaxate, nesusţinute, nesemnate etc.), se resping, de asemenea, ca neregulamentare.
Contestaţia trebuie să conţină pe scurt motivele şi cauzele care o determină, echipa contestatară putând să le prezinte ulterior pe larg, fie în scris în termen de 48 de ore de la disputarea jocului, fie verbal, în faţa comisiilor competente. Lipsa consemnării în raportul de arbitraj a 29 motivului pentru care se presupune că se face vinovată echipa adversă sau jucătorul acesteia, duce la respingerea contestaţiei.
În cazul în care se face contestaţie pentru substituire de jucători şi dacă jucătorul în cauză refuză să se prezinte în faţa arbitrului, să se legitimeze cu buletinul de identitate sau alt document (paşaport sau certificat de naştere, în cazul jucătorilor sub 14 ani), să semneze raportul de arbitraj, să prezinte carnetul de legitimare, să fie fotografiat împreună cu arbitrii, sau, dacă nu se prezintă pentru confruntare la prima şedinţă a comisiei competente de la disputarea jocului, jucătorul respectiv este considerat vinovat de substituire. În această situaţie, ca şi în cazul în care substituirea a fost dovedită cu prilejul judecării de către comisia competentă, echipa respectivă şi jucătorul vinovat vor fi sancţionaţi conform prevederilor regulamentare.
Cluburile care prin delegaţii lor introduc contestaţii nejustificate, de rea-credinţă, nemotivate sau neachitate, sunt obligate să suporte cheltuielile de deplasare ale tuturor persoanelor citate în faţa comisiei competente (delegaţi, jucători, arbitri etc.). În asemenea cazuri, echipa contestatară va fi sancţionată cu avertisment, iar în caz de recidivă va fi obligată la plata unei penalităţi cu un cuantum reprezentând dublul taxei de contestaţie.
Fac excepţie de la sancţiunile arătate în alineatul precedent, echipele care, după terminarea jocului, în cel mult 10 minute, renunţă la contestaţie specificând acest lucru în raportul de arbitraj. Taxele de contestaţie, indiferent de modul de soluţionare a cauzei, nu se restituie.
Art.25.2. În cazul jucătorilor aflaţi în stare de suspendare pentru cumul de cartonaşe galbene sau ca urmare a unei decizii pronunţate de comisiile jurisdicţionale competente, precum şi pentru nerespectarea dispoziţiilor privind folosirea jucătorilor extracomunitari, a jucătorilor U21 sau U19, respectiv, pe cele privind obligativitatea înscrierii în raportul de arbitraj a numărului minim de jucători formaţi la nivel naţional, sesizarea se poate face și din oficiu de către forul competent, nefiind necesară formularea unei contestaţii.
Art.122.RD. Un organism jurisdicțional poate să rectifice/îndrepte oricând greșelile de calcul sau alte erori evidente apărute în hotărârile sau încheierile pronunțate de acesta.
Ar mai fi de notat un “amănunt”: deciziile nu sunt obligatorii la finele primei şedinţe, acestea putând rămâne în pronunţare până la verificare tuturor probelor sau pe care comisiile respective le consideră necesare: înscrisuri, martori, interogatorii, confruntări, expertize, înregistrări audio-video şi/sau fotografii.
Aşteptăm comentariile voastre, pentru că aşa cum am spus mai sus nu am intrat în amănunte, mai ales că sunt şi destui conducători care cunosc regulamentele, dar mai ales… “portiţele” deschise!